Uutiset ja tapahtumat

Rehtorin tervehdys: Ikuisen opin polulla

Tuskin kovin moni on kanssani eri mieltä, kun totean, että pian päättyvä vuosi 2020 on ollut kummallinen. Kouluyhteisömme elämässä koronan lisäksi olemme muutenkin läpikäyneet suuria haasteita. Nyt olemme kiitollisia siitä, että Taivaan Isän huolenpidon ja osaavien ihmisten avulla olemme selviytyneet.

Haastavat ajat vievät aina olennaisten kysymysten äärelle ja aika ajoin se on hyvin terveellistä. Kouluyhteisönä olemme pohtineet, mikä on koulumme identiteetti ja ydintehtävä. Mikä on meille luovuttamattoman arvokasta? Näkyykö se, mitä pidämme tärkeänä, tunnistettavalla ja myönteisellä tavalla koulun arjessa? Kannammeko hyvää hedelmää? Mitä olemme oppineet kokemastamme?

Kouluyhteisön ydintehtävä on edistää oppimista ja luonteen kasvua. Tämä on yhtä lailla välttämätöntä niin oppilaiden, koulun aikuisten kuin koko kouluyhteisönkin arjessa. Uusi motto verkkosivujemme etusivulla ”Ikuisen opin polulla” kiteyttää tämän osuvasti. Oppiminen on jatkuvaa, sitä on tarkoitus tapahtua koko eliniän. Keskeneräisyys ja oppimisen tarve on pysyvä osa arkeamme. Silti, ja ehkä juuri siksi, etenemme opin polulla läpi elämämme.

Kristillisessä koulussa olemme Ikuisen opin polulla etsimässä viisautta ja identiteetin kasvua myös Raamatun sanan perustalta. On sykähdyttävää ajatella, että edistämme kouluna niiden samojen raamatullisten periaatteiden ja arvojen (mm. ihmisarvo, oikeudenmukaisuus, rehellisyys, heikommista huolehtiminen jne.) tuntemista, joiden varaan pienen Suomen ja koko länsimaisen yhteiskunnan hyvinvointi on rakentunut.

On siis hyvä aika ajoin palata tutkimaan juuriaan. Haasteiden keskellä, tai muuten vaan. Ikuisen opin sanomasta löydämme elämään ja oppimiseen suuntaa, voimaa ja merkitystä.

Perjantaina, vuoden 2020 toiseksi viimeisenä koulupäivänä

Maarit Laakkonen