Uutiset ja tapahtumat

Toimintatapoja koronatartuntojen ehkäisemiseksi

Koulussa ja päiväkodissa noudatetaan kulloinkin voimassa olevia viranomaisten määräyksiä ja suosituksia koronatartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi.

Huolellinen käsihygienia
Kädet pestään saippualla ja kuivataan aina sisään tullessa, ennen ruokailua ja niistämisen jälkeen. Tilanteesta riippuen lisäksi tai vaihtoehtoisesti käytetään käsidesiä. Vältetään yhteisten välineiden käyttöä tai niitä puhdistetaan tehostetusti.

Turvavälit
Kaikessa toiminnassa pyritään pitämään etäisyyttä muihin oppilaisiin ja henkilökuntaan mahdollisuuksien mukaan. Pulpetit on asetettu erilleen.

Kouluun ja päiväkotiin tullaan vain täysin oireettomana
Jos oppilas sairastuu kesken koulupäivän, hänet lähetetään kotiin tai siirretään välittömästi eri tilaan odottamaan kotiinlähtöä. Oirehtivia kehoitetaan menemään koronatestiin.

Koulupäivän porrastus
Koulupäivän aikataulut on porrastettu 15 minuutin välein siten, että luokat 1-3, 4-6 ja 7-9 ovat keskenään samassa aikataulussa. Näin vältetään ryhmien sekoittumista sekä ruuhkaa eteisissä, käytävillä ja ruokailussa.

Ruokailu
Keittiöhenkilökunta annostelee ruoan lautasille. Ruokailua on porrastettu ja ruokailuaikaa pidennetty ruuhkien välttämiseksi. Ruokalasta on vähennetty istumapaikkoja ja kotitalousluokkaa käytetään ruokailun lisätilana.

Kaikki välitunnit ulkovälitunteja
Kaikki välitunnit vietetään ulkona. Tämä on erityisen tärkeää varsinkin yläkoululaisten maskisuosituksen aikana. Välituntien päättyessä opettajat noutavat oppilaat ulko-ovelta ja valvovat sisääntulon porrastusta ja käsihygienian toteutumista.

Kasvosuojainten käyttäminen
Henkilökunnalle ja yläkoulun oppilaille on voimassa kasvomaskien käyttösuositus. Maskien oikeaa ja turvallista käyttöä ohjataan koulussa. Maskeja on tarjolla oppilaille ja henkilökunnalle koulun puolesta.